ללא רבב: 3 המפתחות לטיפולי פיגמנטציה שימלאו את הקליניקה

כאשר הטיפול בכתמי הפיגמנטציה לא מספיק אפקטיבי, קשה לייצר לקוחות מרוצות. כך תגדילי את יעילות הטיפול ב- 3 צעדים, בדרך ללקוחות שחוזרות ומביאות נוספות.

רוב הקוסמטיקאיות שאני פוגשת משקיעות מאמצים כבירים על מנת לטפל ביעילות בכתמי הפיגמנטציה – ובראשם רכישה של מוצרים ותכשירים. ועדיין, רבות מהן מגלות לאכזבתן שהתכשירים לא שינו באופן מהותי את התוצאות הטיפוליות, והטיפול עומד במקום. רוב הקוסמטיקאיות שאני פוגשת משקיעות מאמצים כבירים על מנת לטפל ביעילות בכתמי הפיגמנטציה – ובראשם רכישה של מוצרים ותכשירים. ועדיין, רבות מהן מגלות לאכזבתן שהתכשירים לא שינו באופן מהותי את התוצאות הטיפוליות, והטיפול עומד במקום.

מטבע הדברים תוצאות פחות טובות פוגעות בשביעות הרצון של הלקוחה, ומפחיתות באופן משמעותי את הסיכוי שהיא תחזור בעתיד או תמליץ על הקוסמטיקאית לחברותיה. מדוע זה בעצם קורה? איך ייתכן שלקוחה יוצאת מרוצה מטיפול אצל קוסמטיקאית אחת ומאוכזבת מטיפול אצל קוסמטיקאית אחרת?

ההבדל נעוץ פעמים רבות לאו דווקא בתכשירים, אלא באופן השימוש בהם: ביכולת לבצע אבחון מעמיק, לזהות במדויק את הגורמים לפיגמנטציה ואת סיווגה – ובהתאם לכך לבנות תכנית טיפול אפקטיבית. תכנית שתוביל לתוצאות מעולות, תגדיל את שביעות הרצון וכפועל יוצא את מעגל הלקוחות.

לפני שמתחילים: מהי פיגמנטציה?

צבע העור שלנו נקבע ע"י פיגמנט הקרוי מלנין, אותו מייצרים תאי המלנוציטים השוכנים בשכבות העמוקות של העור. תפקידו של המלנין הוא להגן על העור מפני קרינת UV. במצב רגיל, נוצרת כמות מלנין אחידה בכל אזורי העור.

לעיתים באזורים מסוימים בגוף עשוי להיווצר יותר מלנין מאשר באזורים אחרים, וליצור היפר פיגמנטציה: כתמים בעור הנובעים מהצטברות של תאי צבע באפידרמיס. כתמים אלו עשויים להופיע בין היתר על גבי עור הפנים, פרק כף היד והמחשוף. איך מטפלים בכתמים אלו ביעילות, כדי להעלות חיוך רחב על פני המטופלים?

הדרך לטיפול האפקטיבי ביותר עוברת דרך 3 רכיבי מפתח:

צעד ראשון: לתאם ציפיות (הרבה לפני הטיפול הראשון)

אפילו לפני איכות הטיפול, אחד הגורמים שמשפיעים על שביעות הרצון של הלקוחה מטיפולי הפיגמנטציה הוא הפער בין הציפיות למציאות. פיגמנטציה גורמת לנזק אסתטי קבוע, שהטיפול בו מצריך שגרת טיפוח יומית ותחזוקה לכל החיים. לכן עוד לפני הטיפול, חשוב למנוע תקוות שווא בקרב הלקוחה לטיפול בשיטת "זבנג וגמרנו", ולתאם ציפיות בנוגע לחשיבותה של שגרת הטיפוח היומית. ברגע שהלקוחה תדע למה לצפות מהטיפול (ולא פחות חשוב: למה לא) –  היא תוכל ליהנות מהתוצאות.

צעד שני: לבצע אבחון מעמיק

אומרים שהבנת הבעיה היא חצי מהפתרון, והעיקרון הזה נכון במיוחד כאשר מדובר באבחון כתמי פיגמנטציה המבוסס על שני מרכיבים:

1. הכרות עמוקה עם סוגי הפיגמנטציה השונים עלינו להכיר ולסווג בצורה נכונה כל כתם עור על הפנים, להבין את הסיבה להיווצרותו ולבנות את הטיפול המתאים ביותר. האם למשל מדובר בכתמי מלזמה המופיעים בעקבות שינויים הורמונליים, גלולות למניעת הריון או טיפולי פריון? האם בכתמים שנוצרו בעקבות תהליך דלקתי דוגמת אקנה? האם כתמים שנוצרו בעקבות חשיפה מרובה לשמש? האם כתמים שנוצרו על רקע נטילת תרופות?

2. שאלון איתור צרכים מעמיקביצוע איתור צרכים מעמיק הוא הרכיב המשמעותי ביותר לבניית תכנית טיפול אפקטיבית ולהשגת התוצאות הרצויות. הבעיה מתחילה כאשר האבחון הוא אינטואיטיבי ולא מעמיק דיו – ובמקרה הזה הנוסחה פשוטה: אבחון שטחי מוביל לתוצאות שטחיות (ולהיפך). כשסיימתי את לימודי הקוסמטיקה ופתחתי לפני למעלה משני עשורים קליניקה משלי, אף אחד לא צייד אותי בפרוטוקול אבחון מסודר ושיטתי לטיפול בפיגמנטציה.

לאורך שנים רבות ובעקבות אלפי טיפולים בניתי שאלון המבוסס על התוצאות בשטח, וכולל 6 עמודים מלאים של שאלות המסייעות לאבחון שיטתי של כתמי הפיגמנטציה. על מנת לייצר אבחון מדויק, חשוב להבין מהם הגורמים האפשריים להופעת הפיגמנטציה ומהו הסיווג שלה, באמצעות שאלות כגון:

  • שאלות המתייחסות למצב הרפואי של המטופלת, כגון: האם היא עברה טיפולי פוריות? האם נוטלת או נטלה בעבר קורטיזונים וסטרואידים? האם משתמשת בחומרי הבהרה או חומרים שממיסים את העור?
  • שאלות המתייחסות לאופי הכתם, כגון: כמה זמן הכתמים מופיעים על העור? באילו אזורים? מהו הגוון והצורה של הכתמים?
  • שאלות המתייחסות לשגרת הטיפוח של המטופלת, כגון: האם היא מורחת קרם הגנה? האם עברה בשנים האחרונות טיפולי פילינג?יש עוד עשרות שאלות שחשוב לשאול והדוגמאות שציינתי הן רק קצה הקרחון, אך מענה לשאלות אלו כחלק מתהליך אבחון מעמיק יוביל לאבחנה מדויקת ולבניית תכנית טיפול אפקטיבית.

צעד שלישי: לא לעשות הנחות

אחרי שביצעת אבחון מעמיק, איתר את הגורם לפיגמנטציה ואת סיווגה – הדרך סלולה בפנייך לבנית תכנית טיפול אפקטיבית. בעת בניית תכנית הטיפול, חשוב לזכור שכל מטופלת עשויה להגיב אליו אחרת בהתאם למאפייניה הייחודיים. ולכן לעיתים מומלץ לבצע טיפול או שניים לצורך הכרת עור פניה של המטופלת ואופן התגובה שלו.

במהלך הטיפול חשוב לנטר את התנהגות העור ובמידת הצורך לבצע התאמות בתכנית הטיפול. כמובן שגם חשוב לבצע צילום לפני ואחרי הטיפולים, כדי לבחון את קצב ההתקדמות ולשקף אותו גם ללקוחה. חשוב לזכור שגם תכנית טיפול הבנויה בצורה נכונה ומובילה לטיפול אפקטיבי בקליניקה, היא רק "חצי עבודה".

את החצי השני צריכה להשלים המטופלת בבית, במיוחד כאשר מדובר בכתמי פיגמנטציה. ללא תחזוקה שוטפת הכתמים יחזרו – ואת הדברים האלו על הלקוחה לשמוע כבר בשלב תיאום הציפיות. יתרה מכך: כאשר את פוגשת לקוחה שלא מבינה את חשיבות שגרת הטיפוח בבית ולא מקפידה על כך, ההמלצה שלי היא לא לעשות לה הנחות. אם ההתעקשות שלך לא עוזרת והיא עדיין לא עושה את המוטל עליה בבית – אני ממליצה לשחרר אותה באהבה. כי אם היא לא תיקח אחריות על עצמה, איך תוכלי לעזור לה? לקוחה כזו ממילא לא תהיה מרוצה מהתוצאות, כנראה לא תחזור ולא תביא אליך לקוחות אחרות. לכן כדאי להשקיע זמן ואנרגיות בלקוחות יבצעו את חלקן בבית, יהיו מרוצות מהתוצאות וכנראה ישמחו לחזור אליך גם בעתיד.

חזרה אליך לקוחה מרוצה לצורך טיפולי פיגמנטציה נוספים? חשוב שהאבחון ותכנית הטיפול יהיו רשומים בצורה מסודרת, כולל כל השינויים וההתאמות שבוצעו – כדי שתוכלי לטפל בלקוחה באותם האמצעים שעבדו עבורה.

הקפדה על פעולות אלו תאפשר לך לטפל באפקטיביות בכתמי הפיגמנטציה, לשמח את הלקוחות ובשורה התחתונה – לשדרג את ביצועי הקליניקה.